POVZETEK
V nadaljevanju si lahko preberete opis oz. mnenje g. Borisa Strnada, prof., o uporabi programa iUrnik na OŠ Franceta Prešerna v Mariboru.
Zapis je bil objavljen na forumu skupnosti SIO.SI.
ZAPIS g. STRNADA
pri nas uporabljam(o) iUrnik. Sam drugih programov za sestavljanje urnika ne poznam preveč dobro, saj iUrnik uporabljam praktično od začetka.
Predvidevam pa, da je iUrnik nekoliko drugačen od ostalih programov. Gre za malodane programersko izkušnjo, saj v urnik vneseš ti. skripto, ki jo lahko vnašaš, popravljaš in dopolnjuješ vizualno v samem programu, lahko pa celo v urejevalniku besedila (jaz uporabljam npr. Notepad ++). V skripto vneseš učilnice, učence in njihove skupine (NIP, OIP, skupine ŠPO, GOS, TIT in MUS), učitelje (tudi delovni čas in število prostih ur) in predmetnik. Določiš tudi kriterije ta izračun in dodatne zahteve (kot so sinhronizirane ure na isti dan ali isti termin, hkratne ure v istem prostoru npr. telovadnici, število selitev učitelja, število čakajočih učencev in še veliko tega.). Ko imaš skripto sestavljeno za določeno šolsko leto, jo naslednje leto samo popraviš in prilagodiš.
Vsak kriterij ali dodatna zahteva je obtežena. Program deluje tako, da najprej avtomatsko generira skupine, ki jih morebiti ne določimo sami (npr. skupin TIT nam ni potrebno ročno določiti, jih bo program določil sam tako, da bodo čim bolj prilagojene ostalim ročno vnesenim skupinam). Nato program avtomatsko določi še, katere skupine lahko izvaja istočasno (npr. kak MUS in OIP, če se noben učenec ne prekriva).
Zadnja faza pa je računanje urnika. Najprej program razmeče vse ure in jih potem premika tako, da se jih vedno manj prekriva (glede učencev in učiteljev). V določenem trenutku je urnik sestavljen (nobena ure se ne prekriva in vse ustreza zahtevanim kriterijem). Tu še program ni končal, ampak poskuša urnik še optimizirati. Optimizira ga glede na obtežitev kriterijev in dodatnih zahtev. Torej zmanjšuje težo urnika. Dlje časa se urnik računa, bolj je optimiziran (manjšo težo ima). Urnik lahko računa en računalnik (in na njem več procesov hkrati), lahko pa uporabiš več računalnikov (sam pri rčunanju urnika uporabljam cca. trideset procesov). Ti procesi med seboj izmenjujejo najboljše rešitve in tako računanje in optimizacija urnika hitreje napredujeta.
Ves čas lahko urnik tudi ročno spreminjam. To še najbolj pride v poštev na koncu, ko učitelji izrazijo kako osebno željo po kaki utemeljeni spremembi. Urnik lahko uvažamo v eAsistenta (predvidevam pa, da tudi v Lopolis).
Skratka, meni je sestavljanje urnika vedno v izziv in iUrnik mi omogoča (ker sem ROID), da se tega izziva lotim na res sistematičen način.
Po vnosu skripte in zagonu računanja urnika samo računanje spremljam, po potrebi kak kriterij spremenim. Pri nas traja zadeva vsaj mesec dni (ko računam urnika za 1. in 2. ocenjevalno obdobje hkrati). Urnike menjamo ob ocenjevalnih obdobjih, uporabljamo fleksibilen predmetnih in smo 4 oddelčna šola. Tudi s strani podjetja Algit lahko dobim pomoč v obliki svetovanja na daljavo. Na dvoodelčni šoli se da z iUrnikom urnik verjetno sestaviti v precej krajšem času, kot pri nas.
Pričakovati, da bodo vsi učitelji in vsi deležniki pouka zadovoljni z urnikom, je glede na moje izkušnje malo utopično. Verjetno pa je iUrnik program, ki se lahko z optimizacijo in vnosom velikega števila različnih kriterijev in dodatnih zahtev temu najbolj približa. Noben ročno sestavljen urnik ne more v procesu sestavljanja urnika imeti toliko različnih rešitev, kot jih lahko v svojem procesu sestavi iUrnik.
Pa da ne bo pomote, to ni reklama, le moj pogled na računanje urnika na veliki (4 oddelčni) šoli s podružnico in prostorsko stisko na matični šoli. Napisal bi lahko še veliko več…
Vsem urničarjem želim čimmanj stresno poletje.
Boštjan Strnad